انجز في التوظيف

لما بيتفتح التقديم لأي وظيفة في شركتك بتاخد وقت ايه علشان يتعين موظف في الوظيفة دي ؟

بعض الشركات بتفضل عملية توظيف طويلة. و الفلسفة الكامنة وراء عملية توظيف أطول هي أنه بيتيح ليك وقت اطول للتعرف على المرشحين للوظيفو ومقارنة إيجابياتهم وسلبياتهم بدقة. على الرغم من أن ده ممكن يكون صحيح على مستوى ما ، لكن في الواقع هو أن انت عندك وظيفة فاضية في خلال الفترة الطويلة دي، ممكن الموظفين يساعدوا و يعوضوا النقص بسبب غياب موظف في الوظيفة دي، و ممكن ميحصلش كده و يبقى في مهام مش ببتنفز بسبب غياب المسئول عن الوظيفة دي.

في النهاية ، عملية التوظيف الطويلة ممكن تأثر بشكل سلبي على شركتك. غير كده، الموظفين اللي بكفائات عالية و مقدمين على الوظيفة اللي انت محتاجها يجيلهم عرض تاني في الفترة الطويلة اللي منتظيرنها علشان عملية التوظيف. فمن الأفحسن تسريع عملية التوظيف ، و دي شوية نصايح ممكن تساعدك في اتخاذ قرار توظيف أسرع وفي نفس الوقت قرار صح و مناسب.

  • لعنة الموظف “المثالي :

الشركات كتير بتقوم بإجراءات و عمليات بحث طويلة وشاملة علشان تلاقي الموظف المثالي للوظيفة المطلوبة، وفي الواقع ، هو مش موجود فبدل كل ده المفروض الشركات تركز على توظيف شخص حقيقي. لأن في الوقت بيضبع للبحث عن الموظف المثالي, شركات تانية صنعت الموظفين المثاليين لنفسهم من خلال التدريب و المتابعة و مراقبة الاداء.

الخطوة الصح هي أنك تكون واضح في مجموعة المهارات والخبرات الدقيقة اللي بتحددها و احتياجاتك وتفضيلاتك للمنصب ده. خلي المهارات دي معقولة و مش مبالغ فيها. عند مراجعة السير الذاتية ، ارجع لقائمة المهارات دي ، اعمل انا Interviews مع المرشحين اللي عندهم متطلباتك بس.

  • اكتب وصف موجز ​​للوظيفة :

شئ حلو ان يجيلك عشرات السير الذاتية ما تنزل اعلان عن وظيفة لأن ه بيديك فرصة تشوف كل السير الذاتية دي و تختار الافضل منهم، و لكن بالرغم من كده لما يكون الوصف الوظيفي Job description الخاص بيك غامض فده هيبعتلك عدد كبير من السير الذاتية اللي هتاخد ايام في مراجعتها و هل معظمها غير مناسب، و لكن لو وصف وظيفتك مفصل و واضح فهتقدر تبعد المرشحين اللي مش مناسبين للوظيفة.

  • الخطوات الكتير في عملية التوظيف :

في مشكلة تانية مرتبطة بعملية التوظيف الطويلة وهي عدد الخطوات المطلوبة للمرشحين. فالمقابلات تعتبر جزء ضروري من أي عملية توظيف ، ولكن لما تعمل اكتر من مقابلتين ، بيتم تمديد الجدول الزمني إلى حد كبير.

من الأحسن أنك تراجع السير الذاتية بدقة اكبر ، و ممكن تستخدم عملية Digital interview لفحص المرشحين بناءً على مؤهلاتهم الورقية في محاولة كل اللي مش مؤهلين للوظيفة. فكر في عمل Phone interviews قبل تحديد مقابلة.لما تحدد مقابلة شخصية ، اتأكد من إعداد أسئلة مفصلة ومدروسة بحيث تكون المقابلة فعالة قدر الإمكان.

توظيف الموظفين المناسبين في الوظائف المناسبة حاجة بالغة الأهمية. العملية دي ممكن  تكون طويلة ومرهقة وغير مثمرة في اوقات كتير. و لكن ممكن تحس بنتائج أفضل بشكل عام لما تطبق النصائح دي على عملية التوظيف.

علشان كدة التدريب اساسي و هيعود على الموظف و المؤسسة بفائدة و عندنا في hpa بنقدم للشركات خدمة التدريب لموظفين في كافة المجالات بشكل احترافي و بأحدث الاساليب اللي هتساعد الموظف يواكب التطور و يتعرف على احدث التقنيات و ازاي يطبقها بشكل عملي في مجاله, كمان تقدر تختار الكورس اللي انت عاوزة لموظفينك او توصفلنا مشكلتك فين واحنا هنعملك كورس بمحتوي كامل مخصص لحالة شركتك انت وبس