عوض مبيعاتك بعد الكورونا

ازمات كتير خارجة عن ارادتنا بتحصل بتكون السبب في هبوط المبيعات بشكل كبير و ده طبعاً بيأثر على كل اقسام الشركة، و بالتأكد انتشار فيروس الكورونا Covid-19 و توقف اغلبية الشغل ده اثر تأثر قوي على المبيعات و للأسف تأثيره في بعض الصناعات ممكن يمتد لفترات طويلة الى حد ما.

في النهاية هيبقى على رجال المبيعات دور محاولة تعويض الخسائر اللي تسببت فيها ازمة الكورونا علشان كده جايبينلك بعض النصائح اللي هتساعدك تعلي معدل الـ Closing للـ Deals و تعوض الـ Target اللي ضاع غصب عنك.

  • حدد مهمتك :

افهم المنتج او الخدمه اللي بتقدمها و حدد مميزاتها و حدد شريحة العملاء اللي ممكن يحتاجوها و ايه افضل طريقة توصلهم بيها و ايه اللي بيمزك عن غيرك من المنافسين.

  • قسّم المهمة إلى أهداف محددة :

اكتب أهداف النشاط (المكالمات في اليوم ، والمقترحات في الشهر ، والإحالات لكل مكالمة ), حدد أهداف النتائج (المبيعات لكل شهر ، والمبلغ لكل عملية بيع ، والربح لكل عملية بيع ، الخ) لقياس تقدمك  و متابعة هدفك. قياس النتائج الأهداف بيخليك تركز على الاهداف و تزود نشاطك علشان تحققها.

  • بيع للعميل اللي محتاجك :

افترض دائمًا أن العملاء المحتملين هيشتروا بس الضرورات اللي محتاجنها،  ازاي هتقدر تقنعهم ان المنتج اللي انت بتقدمه من الضرورات دي ؟ أكد على مميزات منتجك أو خدمتك اللي بتقلل التكاليف وبتحل مشكلات العميل.

  • ارجع لعملائك السابقين :

قبل حدوث الازمة اكيد كان في عملاء بتتابع معاهم و البيع متمش بسبب الازمات اللي حصلت، اوعى تنساهم و تواصل معاهم لأن دول هيكونوا اسهل عملاء تبيعلهم.

Sales-diploma

    • بيع عن قصد :

    اعرف ايه اللي المفروض تعمله و ليه بتعمله في كل خطوة على طول الطريق. بتستهدف مين و ليه؟ هتقولهم ايه ؟ هتسألهم عن ايه و ليه ؟ هتقنعهم بمنتجك ازاي منغير غش ولا خداع ؟ لو مش متأكد من اجابات الاسئله دي كلها استعين بحد يساعدك علشان تتواصل زمع العملاء بثقة.

     في النهاية ، وبالنظر إلحجم التهديد للاقتصاد ككل بسبب الازمة الحالية، من المهم التركيز على اللي ميز رجال البيع المحترفين دايماً: البراعة والمرونة ومهارات التفاوض.

اعرف كل جديد عن علم الـ Sales من خلال دراستك للـ Sales Diploma