التسويق عبر وسائل التواصل الاجتماعي

التسويق عبر وسائل التواصل الاجتماعي (SMM) هو استخدام مواقع التواصل الاجتماعي والشبكات الاجتماعي  زي Facebook, Instagram, Youtube, Snapchat و غيرهم من المواقع للتسويق لمنتجات وخدمات المؤسسات.

و ميزة الـ SMM انه بيوفر للشركات وسيلة للوصول لعملاء جدد ، والمشاركة مع العملاء الحاليين ، وتعزيز معرفتهم بالمنتجات و مميزاتها . و بيتسمى كمان تسويق الكتروني او تسويق رقمي.

بيحتوي التسويق عن طريق وسائل التواصل الاجتماعي على أدوات تحليل بيانات مُصممة بشكل خاص للـ SMM لأنها بتتيح للمسوقين متابعة مدى نجاح جهودهم.

ده بالاضافة الى ان مواقع التواصل الاجتماعي بتسمح للمسوقين باستخدام مجموعة كبيرة من التكتيكات والاستراتيجيات لترويج المحتوى وإشراك الناس فيه. و معظم الشبكات الاجتماعية بتسمح للمستخدمين بتوفير معلومات جغرافية وديموغرافية وشخصية مفصلة ، واللي بتسهل على المسوقين تفصيل رسائلهم بالطريقة المناسبه اكثر لنوعية الجمهور اللي هما محددنها بشكل مفصل. و ده لأنه ممكن تقسيم جمهور الإنترنت بشكل أفضل من قنوات التسويق التقليدية ، يمكن للشركات أن تضمن تركيز مواردها على الجمهور اللي هي محتاجاه بس.

و بتتتميز حملات التسويق عبر وسائل التواصل الاجتماعي بميزة جذب جمهور عريض دفعة واحدة. فمثلاُ ، الحمله دي هتتوجه  للعملاء الحاليين والمحتملين ، والموظفين ، والمدونين ، ووسائل الإعلام ، وعامة الجمهور او اياُ كانت شريحة الجمهور اللي بيختارها الـ Marketer على حسب طبيعة المنتج اللي بيسوقه و طبيعة الجمهور المستهدف اللي بيسوقله.

DMC

و من ضمن الادوات اللي المتخدمه لقياس نجاح حملة تسويق وسائل التواصل الاجتماعي تقارير الـ Websites زي (Google Analytics) ، والعائد على الاستثمار ROI (عن طريق ربط التسويق بنشاط المبيعات) ، ومعدلات استجابة العملاء customer response rates (عدد العملاء اللي بيعملوا Posts عن الشركة ) ،و reach/viralit و ده (عدد الـ Shares اللي بتتعمل للمحتوى).

و الإستراتيجية الرئيسية المستخدمة في التسويق عبر وسائل التواصل الاجتماعي بتعتمد على تطوير الرسائل والـ Content اللي بتقدمه علشان يقدر يشاركة العميل مع اسرته و اصحابة و زمايلة في الشغل.

و دي استراتيجية الـ Word of mouth وبتوفر فوائد كتير زي. أولاً ، يزيد من وصول الرسالة إلى الشبكات والمستخدمين اللي احتمال ان الـ Social media manager  مقدرش يوصلهم . ثانياً ، المحتوى اللي بيشاركة الاصحاب او افراد الاسرة مع بعض بيكون اسهل في التصديق لأن اللي بيشاره بيكون شخص موثوق فيه.

تتضمن إستراتيجية وسائل التواصل الاجتماعي إنشاء محتوى “Sticky” ، بمعنى انه يلفت انتباه المستخدم ويزيد من احتمال قيامه بلإجراء المطلوب Call to action ، زي شراء المنتج أو مشاركة المحتوى مع اصحابه.

و الـ Marketers هنا بيكتبوا محتوى سهل ينتشر بسرعة بين المستخدمين . و علشان كده لازم وسائل التواصل الاجتماعي تشجيع العملاء كمان على كتابة ومشاركة المحتوى الخاص بيهم ، زي الـ Reviews عن المنتجات أو التعليقات المعروفة باسم “earned media”.

عشان تتعلم اكتر وتقدر تاخد قرار ايه هو الانسب ليك في مجالك ادرس معانا  في كورس الـDMC- Digital Marketing Certificate المقدم من hpa