HR Blockchain

في Blog الاسبوع اللي فات سألنا سؤال الـ Blockchain تقدر تساعد الـ HR في ايه ؟ و جاوبنا بشرح فوايد للـ Blockchain ف الـ Recruitment و في التحقق من هوية المتقدمين للوظايف.

و الاسبوع ده بنكمل باقي فوايد الـ Blockchain.

Referencing:

وجود Reference عن بيانات المرشحين للوظيفة شئ مهم بالنسبة لأي Hr لأنه بيسهل عليه التأكد كم صحة بيانات المرشحين, و العملية دي اتغيرت بشكل كبير على مر السنين و من المحتمل انها تتغير تاني, لأن بفضل الـ Blockchain موظفي الـ Hr هيكون ليهم حق الوصول لسجل التوظيف لكل مرشح و اللي بيتسم بالدقة و يقال ان مستحي تزويره, و ده هيخلي عملية التوظف تتسم بشفافية اكبر و دقة اكبر و ده بيزيد من فرصة تعيين الاشخاص المناسبين لكل وظيفة.

“بمجرد حصول شخص ما على درجة علمية ، سيضع شهاداته في blockchain ولن تحتاج أبدًا إلى التحقق مرة أخرى ،”

Group Digital Engagement Director Jacky Carter –

العقود الذكية:

الاحصائيات بتقول ان 45 % من الجهات التي اعتمدت تقنية الـ blockchain من فترة بالفعل بيطبقوا دلوقتي نظام العقود الذكية في مؤسساتهم.

العقود الذكية بين صاحب العمل والقوى العاملة بتمكن الموسسة من من دفع رواتب العمال تلقائيًا بفضل رمز بيحدد ايه اللي هيحصل للمرتبات بمجرد وصولها وتهيئة بعض الشروط. و ده بيخلي توزيع الأجور يتم على طول منغير التعرض لخطر التأخير أو الاحتيال.

ده غير ان العقود الذكية بتدعم ظهور الـ ” gig economy” فالعاملين بالنظام ده من العقود هيستفيدوا اذا كانوا جزء من سلسلة التوريد الخاصة بالمؤسسة.

بالاضافه الى عدم اضطرار الـ HR لتسجيل الموظفين على نظام كشوف المرتبات, و القدرة على تحديد الشروط مقدماً, و القدرة على تشغيل و ايقاف العقود.

طيب الـ Blockchain تقدر تساعد الـ HR في ايه ؟

دورة حياة الموظف :

دورة حياة الموظف بتتعطل بالكامل ده لأن الإجراءات الحالية للتوظيف ممكن تكون طويلة. من اول الـ Interviews ، والتحقق من المؤهلات ، والتحقق من صحة الـ References أو عمل الفحوص الأمنية اللازمة – كل ده بيستغرق وقت طويل. لكن من خلال تطبيق تقنية blockchain الموضوع هيكون ابسط و اسهل لأن بالفعل كل المعلومات دي متسجلة و تم التأكد من صحتها, و ده هيوفر جهد وقت في عملية التوظيف على الـ HR و على المتقدمين للوظائف.

 و بردو لسه مخلصتش مميزات استخدام الـ Blockchain في مجال الـ HR, شاركونا بالفوائد اللي شايفنها لأستخدام الـ Blockchain في الـ HR.

دلوقتي تقدر تدرس كل ده بشكل مفصل من خلال الـ Human Resources Diploma