التحول الرقمي للـHR

HR digital transformation

في الوقت الحالي و بعد ما كل المجالات بقت بتتحول للعمل الـ Digital جه دور مجال الـ HR فوفقًا لـ Survey أجرته شركة Deloitte ، فميزانيات التحول الرقمي هتزيد بنسبة 25 بالمائة في 2020 مع ظهور الذكاء الاصطناعي (AI) ، و blockchain ، والتعلم الآلي ، وإدارة الأداء الآلي ، وأغيرهم، هتحتاج فرق الموارد البشرية اللي لسه بتعتمد على Excel sheets لجمع وتفسير البيانات التحول إلى الأتمتة وبسرعة. و زي ما كل الناس هتفكر .. مجال الـ HR هيتحول Digital إزاي؟

هدف التحول الرقمي في الموارد البشرية متعدد الجوانب:

  • اتمتة العمليات و تقليل الوقت اللازم لعمل المهام اللي بتتكرر بشكل دوري
  • لتعظيم تجربة الموظف
  • استخدام الوقت اللي تم توفيرة و وضع استراتيجية للربح التجاري النهائي والاستفادة منه في الاخر

التحول الرقمي للموارد البشرية هو التحول في طريقة عمل الموارد البشرية ، و ده باستخدام البيانات لتوجيه كل مجالات الموارد البشرية زي الـ Payroll ، والمزايا ، وإدارة الأداء ، والتعلم والتطوير ، والمكافآت والتقدير ، والتوظيف.

HR online

و دور فرق الموارد البشرية في التحول الرقمي مقسوم لنصين:

اولاُ : مسؤولة عن التحول الخاص بيهم – باستخدام الأتمتة والعمليات الرقمية اللي بتقودها البيانات.

ثانياُ : بالتعاون مع قسم تكنولوجيا المعلومات ، مطلوب من الموارد البشرية ادلوقتي قيادة المؤسسات نحو التحول الرقمي ودعم تطورها الرقمي المستمر.و ده بيتضمن تدريب الموظفين على التفكير و العمل الرقمي لتحسين عمليات القوى العاملة وتعزيز الإنتاجية.

  • دور الموارد البشرية في التحول الرقمي على مستوى الأعمال :

بما أن الموارد البشرية بتتحمل مسؤولية التحول الرقمي الخاص بيها ، فمن المتوقع كمان أنها تأخذ المبادرة في تمكين التحول في بقية المنظمة.

الـ IT بتهتم بالجانب الرقمي ، فإن دور الموارد البشرية متوجه اكثر للجانب الإنساني و المساعدة في تغيير العقلية والمساعدة في خلق الثقافة.

ببساطة , فإن الموارد البشرية هي محور تمكين التحول الرقمي.

الموظفين بيحبوا التجارب اللي بيتمتع بيها المستهلكين في حياتهم الشخصية ، زي الدردشة مع chatbot لتقديم شكوى بسبب التأخر في تسليم طلباتهم مثلا.

لكن في الشغل ، ممكن يخافوا من نفس الـ chatbot لعدة أسباب. زي مثلاً ، خوفهم من  أن المعلومات اللي يبشاركوها مع الـ Chatbots ممكن تستخدم ضدهم ، أو أن الأداة الآلية هتاخد وظائفهم منهم ، أو ببساطة أن الاتجاة ده مش هيستمر.

“Behavior change is a critical aspect when implementing new technology. In the end, it’s the people that make a business successful,” posits Andrew.

و هنا يجي دور الـHR لخلق طرق فريدة لجذب الموظفين عند تنفيذ مشروع التحول الرقمي. الموارد البشرية ممكن تساعد في توفير خبرات التعلم بطرق مختلفة للموظفين لجعل التعلم متعة جذابة و فعاله, على سبيل المثال ، تعريف الموظفين على استخدام الأدوات اللي بتعمل بنظام AI ، يممكن نشرحلهم بشكل بسيط ان AI هي اللي بتحدد تلقائيًا قائمة الاغاني اللي بيسمعوها على Spotify بناءً على تفضيلاتهم. و ده ممكن يفتح عقولهم للسمات الإيجابية للـ AI.