التكنولوجيا تصبح سيدة الموقف

في الوقت الحالي اثبتت التكنولوجيا انها سيدة الموقف، و بعد ما اغلبية الشغل اصبح من البيت بسبب انتشار فيروس الكورونا Covid-19، الشركة اللي اعتمادها على التكنولوجيا ضعيف هتقع و الشركات اللي هتقوم هي الشركات صاحبة التكنولوجيا الاقوى.

لما بدأ الموظفين يشتغلوا من البيت الاعتماد كله بقى على الكنولوجيا من اول الـ Emails وصولاً بالـWeb conference و فيرها من الوسائل اللي بتسهل العمل عن بعد، علشان كدة احنا هنساعدكم تشتغلوا من البيت و هنعرفكم على تقنية الـ  Web conference .

ايه هو الـ Web conference ؟

Web Conferencing هي خدمة عن طريق الإنترنت تقدر من خلالها تعمل اجتماعات مباشرة ومؤتمرات وعروض تقديمية ودورات تدريبية على الإنترنت وخاصة على اتصالات TCP / IP. تقدر تتصل بالمؤتمر إما عن طريق الموبايل أو باستخدام سماعات الكمبيوتر والميكروفون من خلال اتصال VoIP.

عادة Web Conferencing بيسمح بالاتصال المباشر من نقطة لنقطة او الـ multi task communications من مرسل واحد لأكتر من جهاز الاستقبال في مواقع منفصلة. بناءً على الخدمة ، بيتم تنزيل وتثبيت تطبيق (برنامج إضافي) أو بيتم تشغيل web-based application. أحدث تقنية مفتوحة المصدر للـ Web Conferencing هي WebRTC من Google.UX-GDN-4

كل المستثمرين والعملاء وشركاء الأعمال ممكن يستخدموا Web Conferencing كأداة مهمة ، بتوصلهم بموظينهم بغض النظر عن مكانهم. و المزايا الرئيسية للـ Web Conferencing هي توفير الوقت والموارد والأموال لأنك تقدر أنت وعملائك أو موظفينك الاجتماع على الإنترنت منغير ما تبقى مضطر تسيب مكانك. ده غير أنها صديقة للبيئة لأنها بتقلل من الحاجة للسفر. و الـ Web Conferencing ممكن يكون طريقة اتصال بنفس فعالية الاجتماع الفعلي لو تم  بشكل صحيح.

الـ Web Conferencing بيسمح بعمل المؤتمرات على الإنترنت بشكل فعال. و تقدر تستخدم المراسلة الفورية (IM) و انت في الـ Web Conferencing.  ده غير انك تقدر توصل لأي ملفات ضرورية مباشرة على الـ Desktop ومشاركتها مع الموظفين اللي بيحضروا المؤتمر في الوقت الفعلي.

اللجوؤ للشغل من اليت مبقاش اختيار، بقى وسيلة مضطرين نلجألها كنا في الوقت الحالي علشان سلاماتنا و صلامة اهلنا، علشان كدة تأكد دايماً انك متابع اساليب التكنولوجيا الحديثة اللي تسهل عليك انجاز شغلك من اي مكان انت فيه

للتعرف علي كل ما يخص الـ UX Design سجل علي كورس الـ UX Design  وكن احد خبراء الـ UX